Analisis Wawacan Mahabarata
2.1
Deskripsi Data Wawacan
Judul : Mahabarata
Pangarang : Wijasa
Kandel : 354 kaca
Ditarjamahkeun
ku : R.Memed Sastrahadiprawira, R.Satjadibrata,
M.A.Salmun
2.2 Deskripsi Umum
Wawacan
Mahabarata diwangun ku 10 jilid, nyaeta :
1.
Luluhur Pandawa
2.
Pandawa Jajaka
3.
Pandawa Papa
4.
Pandawa Ngadeg Raja
5.
Pandawa Diperdaya
6.
Pandawa Kasangsara
7.
Pandawa Nagih Jangji
8.
Mepek Balad
9.
Barata Yuda I
10. Barata
Yuda II
11. Pandawa
Seda
Ti
jilid 1 nepi ka 7, dicaritakeun dina wangun tembang ku R.Memed
Sastrahadiprawira. Ti jilid 8 nepi ka 11 ku R.Satjadibrata.
2.3
Sinopsis Wawacan Mahabarata
Dangdanggula bubukaning dangding
nutur tjatur ngareka tjarita
njutat tina kitab kahot
pusaka urang Hindu
nu geus mashur di long langit
kitab Mahabharata
ari nu dimaksud
sangkan para mitra Sunda
kersa nulad sugri kaluhungan budi
malar tambah djembarna
Prabu Pandu Dewanata téh hiji raja ti karajaan Astina. Anjeuna boga
putra lima sadulur anu baris katelah Pandawa Lima, anu dilahirkeun ti
dua istrina nya eta Déwi Kunti jeung Déwi Madrim. Éta Pandawa
Lima ti nu panggedéna nepi ka pangleutikna téh nya éta; Yudistira, Bima, Arjuna,
Nakula jeung Sadéwa. Yudistira boga ngaran kanyaah atawa
ngaran leutikna nya éta Puntadewa, Bima ngaran leutikna nya éta Séna,
Arjuna ngaran leutikna téh Permadi, dilahirkeun ti ibu Déwi
Kunti. Sedeng Nakula nu boga ngaran leutik Punten,
jeung Sadéwa nu boga ngaran leutikna Tangsen dilahirkeun ti ibu Déwi
Madrim.
Hanjakal Pandu Déwanata tilar keur ngora kénéh, sarta barudakna masih
laleutik. Alatan barudakna tacan bisa nyarekel kadali pamaréntahan pikeun
ngaheuyeuk dayeuh ngolah nagara karajaan Astinapura, korsi pamaréntahan pikeun
saheulaan dipasrahkeun ka Déstarata salaku lanceuk Pandu Déwanata. Jaga
lamun palaputra Pandawa Lima geus sawawa, mangka Astinapura baris dipasrahkeun
ka aranjeuna salaku pawaris hak tahta anu sah.
Déstarata téh pisikna teu sampurna, dua panonna teu ningali alias lolong.
Salian ti éta, pamadeganana kurang kuat, gampang robah, gampang dihasut tur
gampang diolo ku barudakna anu jumlahna saratus, katelah palaputra Kurawa.
Ampir sakum palaputra Kurawa miboga watek goréng kayaning, hasud, sirik-pidik,
sarakah, tukang bohong, tukang fitnah, jeung lian-lianna.
Rencana pamasrahan tahta Astinapura ka palaputra Pandawa putra Pandu
kahalang ku Déwi Gandari salaku pamajikan Déstarata jeung salaku indung
palaputra Kurawa. Déwi Gandari satekah polah lumaku kumaha carana sangkan tahta
Astinapura téh jaga teu ragrag ka palaputra Pandawa salaku pawaris sah, tapi
ragrag ka pihak Kurawa salaku palaputra manéhna. Ambisi Déwi Gandari dirojong
ku adina nu ngaranna Harya Suman nu katelahna Patih Sangkuni,
hiji patih di karajaan Astinapura. Patih Sangkuni boga pikiran yén sangkan
tahta Astinapura bisa dicekel ku pihak Kurawa, mangka Pandawa Lima kudu
disingkirkeun ti Karajan Astinapura.
Ti baheulana, Pandawa Lima sok leuwih punjul ti batan Kurawa. Boh tina
kaparigelan maénkeun pakarang, kapunjulan kapribadian, tur élmu pangaweruh boh
kabatinan atawa kanagaraan. Hal ieu ngalatarankeun mumusuhan di antara
maranéhna leuwih ngebebela. Puntadéwa atawa Yudistira unggul dina widang sastra
jeung kanagaraan, Bima punjul dina widang maénkeun gada, Arjuna punjul dina
widang manah jeung élmu perang, sedeng Nakula-Sadéwa sanajan can sawawa punjul
dina prilaku jeung kapribadian.
Bima nu dedeg pangadegna jangkung badag tur bedas tanagana, mindeng kelibet
masalah jeung pihak Kurawa. Duryudhana jeung adina Dursasana ti
pihak Kurawa pernah digampleng ku Bima alatan maranéhna nyieun gara-gara ka
pihak Pandawa. Sok sanajan digulung dirempug dikoroyok ku duaan, tapi dina éta
tarung téh angger Bima nu unggul. Ti harita Bima sok jadi sasaran
kaceuceub-kageuleuh pihak Kurawa.
Hiji waktu, Bima nu pohara rampus daharna dibéré racun ku Kurawa dina
kadaharannana. Sanggeus Bima kapiuhan, awakna tuluy dipiceun ka sumur Jalatunda
anu eusina pinuh ku mangpirang oray nu matih peurahna. Ngan ku pitulungna Batara
Dadungnala, Bima salamet tina bahaya pati. Malah, ti saprak harita Bima
jadi kebal ku mangpirang baruang (racun) nu sakumaha matihna gé.
Sadar usahana nyingkahkeun Bima téh gagal, pihak Kurawa nyieun deui tarekah
nyingkahkeun pihak Pandawa ku jalan ngaduruk balé Sigala-gala tempat sararé
Pandawa sarta Ibu Déwi Kunti. Ngan éta tarekah gé gagal deui alatan Pandawa
ditulungan ku Batara Naradha, Sang Hyang Antaboga, jeung Yama Widura.
Sangkan pacogrégan antara Kurawa jeung Pandawa teu terus lumangsung, para
kokolot nu diluluguan ku Resi Bisma jeung Yama Widura méré
tarekah ka Déstrarata sangkan Pandawa Lima dibéré leuweung geledegan nu katelah
Wanamarta (Wana = Leuweung, Amarta = Ngaran éta leuweung). Éta
bongbolongan téh disapukan atawa disatujuan ku Déstrarata, nya antukna
Wanamarta dipasrahkeun ka Pandawa.
Alatan palaputra Pandawa mah punjul pisan dina sagala widang –kaasup widang
Tata Nagara-, tur dibantuan ogé ku sawatara Déwa jeung sobat-sobat Pandawa,
dina waktu nu singget maranéhna bisa ngarobah Wanamarta nu asalna leuweung
geledegan jadi hiji nagara atawa karajaan kalawan dibéré ngaran karajaan Amarta,
tur boga puseur dayeuh atawa ibukota nu dibéré ngaran Indraprasta. Beuki
lila Amarta beuki maju. Karajaanna beuki gedé jeung kuat, sabab loba
karajaan-karajaan leutik nu garabung ka Amarta.
Hal ieu ngabalukarkeun rasa ceuceub Kurawa ka Pandawa beuki mahabu.
Antukna, pacogrégan dua pihak nu beuki gedé jaga di carita satuluyna bakal
bubuara jadi perang rongkah antara Pandawa Lima jeung Kurawa, katelah Perang
Bharatayuda di padang Kurusétra.
2.4
Ringkesan Wawacan Mahabarata
1.
Luluhur Pandawa
Nyaritakeun, karuhun Pandawa. Timimiti Prabu Santanu
anu maréntah nagara Astina nepi ka Prabu Déstarata. Dina carita ieu,
nyaritakeun kumaha Prabu Santanu miboga prameswari Satyawati. Prabu Santanu
geus boga anak nu ngarana Bisma ti prameswari nu kahaiji.
Ti Satyawati, Prabu Santanu boga dua anak ngarana
Citranggada jeung Citraséna. Saenggeus meunang umur Citranggada diangkat jadi
raja. Teu lila Citranggada ogé mulih kajati, nu ngaganti raina Citraséna atawa
Wicitrawirya. Wicitrawirya boga dua Prameswari ngarana Ambika jeung Ambalika
(Ambahini), tapi teu boga anak. Sang Raja ahirna mulih kajati tanpa boga
turunan. Ku usaha Bisma (supaya raja boga turunan), dua janda Wicitranggada
dikawinkeun ka Maharesi Abiasa, nu masih anakna Satyawati ti carogé kahijina
Bagawan Parasara. Ti Abiasa dua prameswari téh ngalahirkeun dua putra, tapi
duanana cacad. Destarata nu teu bisa nempo jeung Pandu Dewanata nu kulitna
bulé. Anu engké jadi raja Astinapura nya éta Pandu Dewanata adina.
2.
Pandawa Jajaka
Bagian ieu nyaritakeun Pandu kawin ka Kunti ti Nagri
Madura jeung ka Madri ti Nagri Madraka. Ti Kunti boga anak Yudistira, Bima
jeung Arjuna. Ti Madri boga anak Nakula jeung Sadewa. Anak Pandu katelah putra
Pandawa. Destarata kawin ka Gandari ti Nagri Gandara boga anak nu katelah
Kurawa nu jumlahna saratus. Anak Destarata nu kasebut mah aya Suyudana.
Kisah saterusna nyaritakeun cara ngasuh jeung ngadidik
pararumaja Pandawa jeung Kurawa dina asuhan Bisma jeung Sang Guru Dorna.
3.
Pandawa Papa
Dimimitian ku Destarata nyerahkeun kalungguhan salaku
raja ka Yudistira putra cikal Pandawa. Kurawa teu rela Yudistira jadi raja.
Maranéhna néang akal kumaha carana supaya nagara Astina jadi milik Kurawa.
Maranéhna ngarasa boga hak sabab Destarata sanajan lolong ogé anak cikal raja
Astina.
Pertentangan antara Pandawa jeung Kurawa kalah ka
teterusan. Suyudana anak cikal Destarata dipapanas baé ku Patih Sakuni, manéhna
hayang maéhan kabéh Pandawa. Bagian ieu ahirna ku Pandawa jadi minantu raja
Pancala, Prabu Drupada nu kawin ka anakna nya éta Drupadi.
4.
Pandawa Ngadeg Raja
Dimimitian
ku sumebarna kabar yén Pandawa lolos ti bahaya kabakaran jeung masih hirup. Ku
mufakat kabéh putra-putra Astina, Pandawa ahirna dibéré sabagian nagri Astina
beulah kidul. Nu jadi raja Astina nya éta Suyudana. Indraprahasta kapilih
pikeun ngayakeun upacara “rajasuya” nya éta hiji upacara nu nandakeun ngan
karajaan nu panggedéna nu meunang ngayakeun upacara ieu.
5.
Pandawa Diperdaya
Kurawa
ngarasa tambah dengdem ka Pandawa sabalikna ti Indraprahasta. Suyudana malah
hayang nganggeuskeun ku jalan perang, tapi Patih Sakuni jeung para Kurawa nu
séjéna mere jalan nu leuwih halus, nya éta ngondang Pandawa minangka tanda
hatur nuhun sabab Astinapura geus diondang jeung dijamu ku sagala kaméwahan.
Éta nu katempo lahirna mah. Tapi, maksud utamana mah Semiaji rék diajak ngadu.
6.
Pandawa Kasangsara
Pandawa kapaksa ninggalkeun nagara jeung ngumbara ka
leuweung saperti para resi. Dina pangumbaraan ieu kagambarkeun susah-seneng
para Pandawa. Arjuna berhasil meunangkeun sanjata ampuh ti Batara Indra.
Kisah ieu ditutup ku episode Karna takluk ka sang
Pandita ( Batara Indra), baju kéré nu teu kebal sanjata ditukeur ku tumbak keur
perang Baratayuda. Ku dibukana baju kéré Karna bakal tiwas dina perang.
7.
Pandawa Nagih Jangji
Arjuna
(panengah Pandawa) keur tatapa nepi ka berhasil jeung balik deui ka Pandawa.
Maranéhna mufakat arék balik deui cicing di leuweung Kaniaka supaya babari
panggih jeung Kresna. Didieu Pandawa mufakat rék nagih jangji ka para Kurawa.
8.
Mepek Balad
Pandawa ngutus Kresna ka Astina pikeun nagih jangji ka
Suyudana, tapi Suyudana teu milaré, manéhna kalah ingkar kana jangjina. Teu
bisa dicegah deui perang Baratayuda bakal kalakonana.
Ti dua pihak kabéh pada ngumpulkeun balad. Nataharkeun
sasadiaan keur perang. Dunana sarua kuatna pada boga prajurit nu gagah tur
kuat.
9.
Baratayuda I
Bagian ieu ngalanjutkeun persiapan perang Baratayuda.
Dusun-dusun jeung negri leutik mimiti tiiseun sabab kaom lalakina mangkat ka
medan perang. Dina bagian ieu dikisahkeun kumaha Arjuna nu mimitina nolak
pikeun ngilu perang sabab pihak lawan téh dulur saturunan.
Bisma arif ogé yén perang Baratayuda antara Pandawa
jeung Kurawa sabenerna perang ngabela kahadéan di atas kabatilan atawa
kajujuran ngalawan kasarakahan.
10. Baratayuda
II
Mimiti perang tanding antara Bima jeung Srikandi,
Prajurit Kurawa mundur. Saenggeus Bima tiwas maka maju Resi Dorna. Dina perang
tanding antara Dorna jeung Arjuna, maka Dorna ahirna tiwas.
Ahirna sabab teu aya deui perwira-perwira nu tanggoh,
ti pihak Kurawa Suyudana sorangan éléh ku Bima. Kurawa takluk saenggeus 18 poé
perang. Dua beulah pihak bébéakan.
11. Pandawa
Seda
Nyaritakeun kumaha kaayaan nagara sanggeus perang.
Pihak Pandawa ngutus utusan ka Astina ka Sang Prabu Destarata ngajelaskeun
perang anggeus jeung nu punjul téh pihak Pandawa. Tapi Pandawa tacan bisa
ngadep sabab arék ngalakukeun “nyucikeun diri” di Bangawan Gangga.
Ahir kisah nyaritakeun kabéh Pandawa berkat Yudistira
nu pang sampurna ngalaksanakeun hirup di dunya ku pinuh kasabaran, kaadilan,
jeung kanyaah. Maka Pandawa nu lainna ditempatkeun di surga. Kurawa ngan mimitina
baé dibéré kasempetan ngasaan saeutik kani’matan surga nu ahirna mah jadi
pangeusi naraka.
2.4 Analisis
Wawacan Tina Unsur Intrinsik
Unsur
Intrinsik
|
Deskripsi
|
Tema
|
Karajaan
|
Tokoh
jeung Watak
|
Jilid 1 : Luluhur
Pandawa
1.
Prabu Santanu (Raja
Nagara Astina)
2.
Satyawati
(Prameswari Prabu Santanu)
3.
Bisma (Anak
Prameswari Prabu Santanu anu kahiji)
4.
Citranggada (Anak
Satyawati sareng Prabu Santanu, Raja gaganti Prabu Santanu)
5.
Citrasena/Wicitrawirya
(Anak Satyawati sareng Prabu Santanu/Raja gaganti Citranggada)
6.
Ambika jeung
Ambalika/Ambalini (Prameswari Citrasena)
7.
Maharesi Abiasa
(Anak Satyawati sareng Bagawan Parasara, caroge kahijina)
8.
Prabu Déstarata
(Incu Prabu Santanu, putra Maharesi Abiasa, Raja Nagara Astina )
9.
Pandu Dewanata
(Anak Maharesi Abiasa)
Jilid 2 : Pandawa
Jajaka
1.
Pandu Dewanata
(Raja Nagara Astina, adina Destarata)
2.
Dewi Kunti
(Prameswari Pandu Dewanata anu kahiji)
3.
Dewi Madrim
(Prameswari Pandu Dewanata anu kadua)
4.
Yudhistira (Putra
Pandu Dewanata sareng Dewi Kunti)
Watekna : unggul dina widang sastra jeung kanagaraan, wijaksana, jujur. Ngabogaan
moral anu luhur pisan, Sipat lianna anu menonjol nyaeta adil, sabar, jujur,
taat ka pituduh ageman, percanten diri, sarta wantun berspekulasi.
5.
Bima (Putra Pandu
Dewanata sareng Dewi Kunti)
Watekna : punjul dina widang
maénkeun gada, dedeg pangadegna jangkung badag tur bedas tanagana. Gagah
rongkah, teguh, kiat, tabah, tumut sarta jujur. Manehna oge ngabogaan
sipat dugal sarta pikasieuneun kanggo satru, sanaos saleresna hatena lembut, satia
dina hiji daweung, satia.
6.
Arjuna (Putra Pandu
Dewanata sareng Dewi Kunti)
Watekna : punjul dina widang manah
jeung élmu perang, cerdik, pinter, antieum, lemah
lembut budina, taliti, sopan, wantun, sarta resep nangtayungan anu lemah.
7.
Nakula (Putra Pandu
Dewanata sareng Dewi Madrim)
Watekna : punjul dina prilaku jeung kapribadian, jujur, satia, taat
dina sepuh sarta terang ngabales budi sarta tiasa ngajagi rusiah.
8.
Sadewa (Putra Pandu
Dewanata sareng Dewi Madrim)
Watekna : punjul dina prilaku jeung kapribadian, jujur, satia, taat dina sepuh sarta terang
ngabales budi sarta tiasa ngajagi rusiah.
9.
Prabu Déstarata
(Lanceuk Pandu Dewanata, Raja Nagara Astina gaganti adina)
Watekna : pamadeganana kurang kuat, gampang robah,
gampang dihasut, gampang diolo.
10. Dewi
Guntari (Prameswari Prabu Detarata)
Watekna : licik
11. Palaputra
Kurawa (jumlahna saratus, anu katelahna Suyudana, palaputra Destarata)
Watekna : hasud, sirik-pidik, sarakah, tukang
bohong, tukang pitnah, jeung lian-liana.
Jilid 3 : Pandawa
Papa
1.
Patih Sakuni/Harya
Suman (adina Dewi Guntari)
Watekna : Licik
2.
Drupadi
3.
Prabu Drupada
4.
Batara Dadungnala
Watekna : Bageur
Jilid 6 : Pandawa
Kasangsara
1.
Bataraindra (nu
mere sanjata ka Arjuna)
2.
Batara Naradha
3.
Sang Hyang Antaboga
4.
Yama Widura
Jilid 7 : Pandawa
Nagih Jangji
1.
Kresna (utusan
Pandawa)
Jilid 10 :
Batarayudha II
1.
Srikandi (musuh
Bima)
2.
Resi Dorna
|
Latar
|
Tempat
1.
Nagara Astina
2.
Leuweung Kaniaka
3.
Bangawan Gangga
4.
Sumur Jalatunda
5.
Wanamarta (Leuweung
Marta)
6.
Indraprasta
7.
Padang Kurusetra
Waktu
Jaman baheula
Suasana
1.
Tegang
“Hiji waktu, Bima nu pohara rampus daharna dibéré
racun ku Kurawa dina kadaharannana. Sanggeus Bima kapiuhan, awakna tuluy
dipiceun ka sumur Jalatunda anu eusina pinuh ku mangpirang oray nu
matih peurahna...” (Paragrap
ka-7, kalimat ka-1)
“Hal ieu ngabalukarkeun rasa ceuceub Kurawa ka
Pandawa beuki mahabu. Antukna, pacogrégan dua pihak nu beuki gedé jaga di
carita satuluyna bakal bubuara jadi perang rongkah antara Pandawa Lima jeung
Kurawa, katelah Perang Bharatayuda di padang Kurusétra.”
(Paragraf
ka-11)
2.
Bungah
“Ngan ku pitulungna Batara Dadungnala, Bima
salamet tina bahaya pati. Malah, ti saprak harita Bima jadi kebal ku
mangpirang baruang (racun) nu sakumaha matihna gé.” (Paragraf ka-7, kalimat ka-2).
|
Alur
|
Alur maju
|
Amanat
|
-
Kudu silih tulungan
jeung papada jelma, teu nempo tina saha éta jalma.
-
Kudu silihasah,
silihasuh, silihasih jeung nu jadi dulur.
-
Kudu ngahormat kanu
jadi kolot jeung nurut kana naséhat kolot, nyaah kanu sahandapeun.
-
Mun jadi pamingpin
kudu adil, sangkan rahayat jeung nagara ma’mur kerta raharja loh jinawi.
-
Kudu tuhu kana
jangji, teu meunang ingkar kana jangji sabab jangji téh hutang.
-
Jalma mah teu
meunang ngumbar napsu atawa amarah sabab balukarna urang sorangan nu bakal
rugi sorangan.
-
Kudu jujur, sabab
mun jujur tangtu urang bakal loba nu mercaya.
-
Teu meunang takabur
atawa sombong.
-
Sing daék usaha
lamun hayang nu jadi tujuan téh kahontal.
-
Kudu sabar nalika
meunang cocoba, sabab sabar bakal mawa urang kana kasampurnaan hirup.
-
Kalangenan nu
teu mangpaat bakal ngarugikeun urang sorangan, leuwih hadé lamun kalangenan
téh mawa mangpaat.
-
Perang
ngabalukarkeun sagalana rugi, boh harta jeung nyawa. Perang nimbulkeun
kasangsaraan keur rahayat.
-
Salaku warga nagara
nu hadé urang kudu ngilu bela nagara lamun nagara aya dina kaayaan perang.
|
Sumber Rujukan
(id)Novianti, eva. Skripsi: Analisis Struktur jeung Ajén Budaya Wawacan
Nabi Yusuf. UPI Bandung 2004.
Moriyama, M. 2005. Semangat Baru: Kolonialisme, Budaya Cetak, dan
Kesastraan Sunda Abad ke-19
(id)Hj.Ajip Rosidi. Ensiklopedi Sunda : Alam, Manusia dan Budaya
termasuk Budaya Cirebonan dan Betawi. PT Dunia Pustaka Jaya. Jakarta 2000.
Komentar
Posting Komentar